Sidan publicerades senast 2016-11-25
Logga ekonomi-info
Dela på facebook Klicka här för att dela pÃ¥ twitter
 
Startsidan »   ARTIKLAR »   Artiklar 2016 »   Konsumenter oroas av blippbetalning »   

Konsumenter oroas av blippbetalning

Konsumentverket har utrett möjligheten till betalning i butik utan att dra kortet eller ens trycka in en pinkod. Man menar att bankerna måste bli bättre på att informera om vilket ansvar kunderna har i processen.

Många av de stora kortföretagen har infört denna möjlighet för sina kunder, men Sverige ligger lite efter andra länder med företeelsen, som ibland går under benämningen "kontaktlös betalning" eller "blippbetalning".

Rent praktiskt lägger man bara sitt kort över en läsare utan att behöva skriva under eller knappa in kod. Väldigt smidigt, men Konsumentverket säger att det bekymrar en del konsumenter. En sak är att man oroas över är att man själv måste stå för kostnaderna om någon stjäl kortet och genomför köp. Konsumentverket menar i sin utredning att banker och andra kortföretag måste bli tydligare i sin information till konsumenterna om vad som gäller. Det är just detta som man fokuserat på i utredningen, och inte själva tekniken bakom blippbetalningar.

För mer info, se konsumentverket.se 

Kerstin Magnusson


FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKELARKIV  
Artiklar 2017  
  Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Artiklar 2011  
Copyright © 1999-2017 Hogia






Tipsa en vän