Sidan publicerades senast 2018-10-29
Logga ekonomi-info
Dela på facebook Klicka här för att dela pÃ¥ twitter
 
Startsidan »   ARTIKLAR »   Artiklar 2018 »   Nu blir det enklare för företag att hantera myndighetsärenden »   

Nu blir det enklare för företag att hantera myndighetsärenden

Den 1 oktober trädde en ny förordning i kraft om digitalt inhämtande av uppgifter från företag.  Bolagsverket berättar att syftet är att uppgifter bara ska behöva lämnas in en gång från företagen till de 67 berörda myndigheterna.

Myndighetssverige håller på att digitaliseras och det här är ett steg på vägen att förenkla kontakter och uppgiftsinlämning mellan företag och myndigheter. Enligt förordningen från regeringen ska myndigheterna fokusera på digitalisering som är till fördel och nytta för främst små och medelstora företag. Ökad samordning och effektivitet mellan myndigheterna är också ett av de områden som regeringen vill uppnå. 

Det är Bolagsverket och Tillväxtverket som tillsammans fått i uppdrag att ansvara för rådgivning och uppföljning av den nya förordningen. På riksdagen.se kan du läsa hela förordningen (2018:1264) och bilagan med vilka myndigheter den berör.


FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKELARKIV  
  Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Artiklar 2011  
Copyright © 1999-2018 Hogia






Tipsa en vän