Sidan publicerades senast 2019-04-24
Logga ekonomi-info
Dela på facebook Klicka här för att dela pÃ¥ twitter
 
Startsidan »   ARTIKLAR »   Artiklar 2019 »   Det här granskar Skatteverket 2019 »   

Det här granskar Skatteverket 2019

Skatteverket granskar varje år ett antal branscher och områden lite extra med avsikt att minska risken för fel och fusk. I år fortsätter granskningen av byggsektorn och andra branscher där risken för svartarbete är stor, såsom bilverkstäder, restauranger och skönhetsbranschen.

Skatteverket gör kontroller på arbetsplatser och arbetar även förebyggande med upphandlingsfrågor. Årets nya regler om månadsvis redovisning av löner och skatter för varje anställd, AGI, förväntas tillsammans med personalliggare öka möjligheterna att upptäcka fel och fusk.

Myndighetssamverkan mot osund konkurrens, bland annat byggbranschen med fokus på den grå delen av marknaden. Skatteverket deltar i myndighetssamverkan mot osund konkurrens. I år utvidgas ett operativt samarbete med sju andra myndigheter mot svartarbete, arbetsmiljöfusk och exploatering av arbetskraft.

Falska identiteter, utökad kontroll av pass och ID-kort fortsätter. I folkbokföringskontrollen utreds omkring 200 ärenden om misstänkta falska identiteter. Den utökade kontrollen av pass och id-kort fortsätter. Antalet underrättelser till andra myndigheter om misstänkt id-fusk fördubblades i fjol och i år väntas de öka ytterligare.

Punktskatter, alkohol, tobak, bränsle, spelskatt. Förra året beslutades om höjd skatt med över 100 miljoner kronor efter kontroller av fel och fusk inom punktskatter för alkohol, tobak och bränsle. Spelskatten är ny för i år, spelbolag som vänder sig till svenska spelare ska ha licens och betala spelskatt. Privatpersoner som spelar hos spelbolag utan licens ska skatta för vinster.

Kryptovalutor. En betydande del av handeln med kryptovalutor redovisas inte, det framgår av en stor mängd uppgifter som Skatteverket har hämtat in. Kontrollen utökas här och även tidigare års handel granskas.

Branschen för influerare. Företag som säljer produkter via större marknadsplatser på nätet kontrolleras närmare liksom bolag som marknadsför sina produkter via influencers i exempelvis sociala medier.


FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKELARKIV  
  Artiklar 2019  
Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Artiklar 2011  
Copyright © 1999-2019 Hogia






Tipsa en vän