Sidan publicerades senast 2018-12-19
Logga ekonomi-info

   
Anna Elverheim  
Expert elektronisk fakturahantering, Hogia 

Dela på facebook Klicka här för att dela pÃ¥ twitter
 
Startsidan »   ARTIKLAR »   Artiklar 2018 »   Snart krav på e-faktura i offentliga upphandlingar »   

Snart krav på e-faktura i offentliga upphandlingar

Den 1 april 2019 blir det krav på alla leverantörer till offentliga verksamheter att skicka sina fakturor elektroniskt, och alla offentliga organisationer måste kunna ta emot dem. Små belopp och direktupphandling undantas inte. Hogias expert på e-faktura Anna Elverheim berättar här om vad företag samt kommuner, myndigheter och regioner som vill delta i offentliga upphandlingar behöver tänka på.

Vad innebär den nya lagen om obligatorisk e-faktura i offentlig sektor?

Riksdagen har beslutat att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. Det innebär att alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor, och att såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor. Förutom att fakturorna ska skickas elektroniskt, ska de följa europeisk standard. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor kommer därför inte godkännas.

Det är nu viktigt att alla offentliga organisationer och leverantörer börjar förbereda sig för att klara kraven i april när lagen träder i kraft. Att inte fakturera på rätt sätt kan innebära vite eller att man inte får delta i offentliga upphandlingar.

En undersökning som SCB genomfört på uppdrag av Myndigheten för digital förvaltning visar att de flesta småföretagare i Sverige inte kan skicka e-fakturor. Hur ska företag göra för att komma igång?

Att gå ifrån den traditionella pappersfakturan till att arbeta elektroniskt innebär givetvis en omställning, men det finns enkla och prisvärda lösningar som gör det smidigt att komma igång.

Mitt råd är att man frågar sin leverantör av ekonomisystem om hur de kan hjälpa till med e-faktura. Fråga även om de kan fakturera via det europeiska nätverket PEPPOL.

Vad är PEPPOL?

PEPPOL är en av flera infrastrukturer som tillhandahåller standardiserade och godkända format för att skicka e-fakturor. Nätverket är öppet för alla och underlättar e-handeln både inom Sverige och mellan länder då köpare och säljare kan utbyta information oavsett vilket affärssystem de har. Inga individuella tekniska anpassningar eller integrationer krävs när man är ansluten till nätverket.

Vi ser att PEPPOL börjar få stor spridning i Europa. I Norge använder redan de flesta aktörerna inom såväl det privata näringslivet som i den offentliga sektorn PEPPOL för att skicka och ta emot fakturor. I Sverige är alla myndigheter registrerade i PEPPOL och sannolikt kommer hela den offentliga sektorn att följa efter i snabb takt. För att förenkla kommunikationen mellan samtliga parter förväntas även leverantörer till offentliga verksamheter börja använda PEPPOL som standard.

Vad är fördelarna med elektronisk fakturering?

Jag ser många fördelar med ett elektroniskt fakturaflöde. Förutom att kommunikationen mellan parter underlättas, betyder det ett säkrare och effektivare betalflöde. Det innebär också lägre administrativa kostnader för företag, samt en mer miljömässigt hållbar utveckling då det ersätter det traditionella pappersflödet och minskar antalet transporter.

Läs mer om elektroniska fakturaflöden »

FÅ ALLA NYHETER DIREKT I DIN MEJL


ARTIKELARKIV  
Artiklar 2019  
  Artiklar 2018  
Artiklar 2017  
Artiklar 2016  
Artiklar 2015  
Artiklar 2014  
Artiklar 2013  
Artiklar 2012  
Artiklar 2011  
Copyright © 1999-2019 Hogia






Tipsa en vän